Terapia dzieci i młodzieży

Terapia dzieci i młodzieży
metodą “Kids’ Skills”

Dwie ręce, jedna dorosła i jedna dziecka, wyciągnięte w stronę siebie, z palcami złączonymi w geście symbolizującym połączenie, który może reprezentować metodę terapii Kids Skill, promującą współpracę i komunikację w procesie terapeutycznym dzieci i młodzieży

„Kids’ Skills” to metoda wykorzystywana w terapii dzieci i młodzieży, która skupia się na pomaganiu im w pokonywaniu wyzwań i rozwijaniu nowych umiejętności w sposób pozytywny i budujący, poprzez trening umiejętności z wykorzystaniem 15 kroków.
Została opracowana przez fińskiego psychiatrę i psychoterapeutę, Bena Furmana oraz jego współpracowniczkę Tapanię Aloha w latach 90. XX wieku w Instytucie Terapii Krótkoterminowej w Finlandii. Metoda ta jest zgodna z założeniami i filozofią Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach, ponieważ koncentruje się na pozytywnym celu (rozwijanie umiejętności) i zaangażowaniu dziecka w procesie zmiany, zamiast koncentrować się na problemie.

Główne założenia ,,Kids’ Skills”:

Pozytywne podejście: Metoda opiera się na przekonaniu, że każde dziecko ma naturalny potencjał do zmiany i wewnętrzną  motywację do przezwyciężania trudności. Skupia się na tym, co dziecko już potrafi robić i czego może się nauczyć, by zażegnać trudności, zamiast skupiać się na problemie i jego analizie.

Skoncentrowanie na dziecku: Ta metoda aktywnie angażuje dziecko w poszukiwaniu rozwiązań swoich wyzwań. Mały klient jest traktowany jako ekspert, z dużym poszanowaniem do wyrażanych przez niego opinii i wartości oraz otwartością na znajdowanie jego własnych sposobów rozwiązywania trudności i zaspokajania potrzeb. Daje im możliwość przejęcia kontroli nad swoim rozwojem i zmianą, a tym samym wspiera poczucie własnej wartości, odnajdywanie zasobów i sprawczość.

Innowacyjne i kreatywne podejście: „Kids’ Skills” wykorzystuje kreatywne narzędzia i podejście do rozwiązywania problemów. Może przekształcić proces rozwiązywania trudności w zabawę i angażujący proces dla dzieci.

Współpraca z otoczeniem dziecka: Udział i współpraca rodziców w procesie nabywania przez dziecko umiejętności jest bardzo ważne. Rodzice traktowani są jako partnerzy terapeuty i eksperci od własnego dziecka, których zadaniem jest wspieranie swojego dziecka i włączenie jego otoczenia w proces zmiany, tworząc pierwszą sieć wsparcia umożliwiającą dziecku wprowadzanie pierwszych kroków ku zmianie do swojego życia.

Przykładowymi krokami w treningu uczenia się umiejętności metodą ,,Kids’ Skills”, są:
przeformułowanie problemu w umiejętność, nadanie umiejętności nazwy, znalezienie korzyści dla dziecka z nauki nowej umiejętności czy zaplanowanie świętowania, gdy dziecko już się jej nauczy.
Metoda ,,Kids’ Skills” stworzona została do pracy z dziećmi do 11 r.ż., jednak wraz z czasem jej stosowania i adaptacji do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci, praktycy zaadaptowali jej wersję do równie skutecznej pracy z nastolatkiem, której nazwa nosi ,,Mission Possible” i opiera się na głębszym rozpatrywaniu preferowanej przyszłości i poszukiwaniu rozwiązań – umiejętności, dzięki którym będzie ona możliwa.

Centrum Terapii i Pomocy Psychologicznej
Psychoterapia i pomoc psychologiczna
Centrum Terapii i Pomocy Psychologicznej

© 2023 PoMyślnie. Wszelkie prawa zastrzeżone